1
تلگرام ایکس؛ تلگرامی از آینده

تلگرام در ایران به سلطان بلامنازع پیام‌رسان‌ها تبدیل شده است. به همین خاطر هر خبری در مورد این اپلیکیشن توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند. یکی از این خبرهای پرحاشیه، ارائه‌ی نسخه‌ی اندروید و iOS تلگرام ایکس بود؛ نسخه‌ای از تلگرام که بحث‌های زیادی بر سر رسمی بودن یا نبودن آن ایجاد شد. نقطه‌ی پایان این بحث‌ها، اطلاعیه‌ی رسمی شرکت تلگرام بود؛ اطلاعیه‌ای که در آن ارائه‌ی تلگرام ایکس تایید شد. اما تلگرام ایکس دقیقا چیست و چرا این‌قدر بحث و گمانه‌زنی در مورد آن شکل گرفته است؟ در ادامه به نقد و بررسی نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن تلگرام ایکس می‌پردازیم.

معرفی کلی اپلیکیشن تلگرام ایکس

شرکت تلگرام در صفحه‌ی تلگرام ایکس در پلی استور این اپلیکیشن را این‌طور معرفی می‌کند: نسخه‌ی فرعی تلگرام که مبتنی بر رابط برنامه‌نویسی TDLib است و در مقایسه با تلگرام اصلی از سرعت بیشتر و انیمیشین‌های روان‌تری بهره می‌برد و همچنین مجهز به چند ویژگی آزمایشی است. بنا به گفته‌ی مقامات تلگرام، اپلیکیشن تلگرام ایکس کاملا از نو نوشته‌شده و حتی احتمال این را مطرح کرده‌اند که شاید روزی جایگزین تلگرام اصلی شود. در صورتیکه این اتفاق هم نیفتد، این نسخه‌ی تلگرام فضای خوبی را برای آزمون‌ و خطای ایده‌های جذاب این شرکت فراهم می‌کند.

رابط کاربری اپلیکیشن تلگرام ایکس

مهم‌ترین ویژگی این نسخه از تلگرام، رابط کاربری جذاب و سرعت بالای اپلیکیشن است. در صفحه‌ی اصلی تلگرام ایکس دو تب مشاهده می‌شود که یکی مربوط به چت‌ها است و دیگری مربوط به تماس‌ها. در منوی اصلی اپلیکیشن،

تلگرام ایکس

می‌توان حالت شب را فعال یا غیرفعال کرد و همچنین حباب (کادر) اطراف عکس‌ها و متن‌ها هم در این قسمت از منو قابل حذف شدن است. با فعال کردن حالت شب، رنگ کلی اپلیکیشن تیره می‌شود که می‌توان آن را به‌صورت کاملا مشکی یا آبی تیره تنظیم کرد. علاوه بر این در بخش تنظیمات گزینه‌ای وجود دارد که با فعال کردن آن، رنگ کلی اپلیکیشن با توجه به محیط اطراف گوشی تغییر می‌کند.

درنهایت هم نباید حذف نوار Mute/Unmute در پایین کانال‌ها را از قلم بیندازیم که ظاهر زیباتری به محیط کانال‌ها بخشیده است.

فرمان‌های حرکتی اپلیکیشن تلگرام ایکس

یکی از قابلیت‌های تلگرام ایکس، امکان استفاده از فرمان‌های حرکتی گوناگون است. به‌عنوان مثال، با کشیدن به راست بر یک پیام، می‌توانید آن را به اشتراک بگذارید. با کشیدن به چپ هم می‌توانید جواب آن پیام را دهید که این مورد در نسخه‌ی اصلی تلگرام هم وجود دارد. نکته اینجاست که اگر این ویژگی را نمی‌پسندید، می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

تلگرام فارسی

یکی دیگر از امکانات جذاب، قابلیت مشاهده‌ی پیش‌نمایش چت‌ها و کانال‌ها است. برای این کار، کافی است بر چت یا کانال مورد نظر لمس طولانی کنید تا پیش‌نمایشی از محتویات داخل آن را مشاهده کنید. با استفاده از چنین قابلیتی، می‌توانید بدون Seen شدن، آخرین پیام‌های یک چت را ببینید.

دسته بندی فایل‌های ارسالی، نمایش شناور ویدئوها و امکانات کاربردی دیگر

به دلیل بهره‌گیری از کدهای جدید و یک بستر نوین، این نسخه از تلگرام نه‌تنها نسبت به تلگرام اصلی سریع‌تر و کم‌حجم‌تر است، بلکه به شکل قابل توجهی شارژ کمتری مصرف می‌کند.

تلگرام گروه

از دیگر تغییرات این برنامه نسبت به تلگرام می‌توانیم به نمایش شناور ویدیوها اشاره کنیم. با بهره بردن از این حالت، می‌توانید در هنگام تماشای ویدیو به گشت زدن در اپلیکیشن یا چت کردن ادامه دهید. یکی دیگر از تغییرات، بازطراحی موزیک پلیر است که در این نسخه از تلگرام ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده. جالب است بدانید در تلگرام ایکس با شروع فرایند دانلود فایل صوتی، می‌توانید به آن گوش دهید.

بخش پیوست هم تغییرات کارآمدی داشته که برای مشاهده‌ی آن‌ها کافی است در صفحه گفتگو بر آیکون ارسال فایل ضربه بزنید. با ضربه زدن بر پروفایل کاربر یا کانال هم، می‌توانید فایل‌های ارسالی،  تصاویر، لینک ها و صداها را به صورت جداگانه مشاهده کنید.

ویژگی های تلگرام X

نواقص اپلیکیشن تلگرام ایکس

اپلیکیشن تلگرام ایکس هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و به همین خاطر، وجود نواقص یک امر طبیعی محسوب می‌شود. البته باید اذعان کرد که نواقص این اپلیکیشن چندان حائز اهمیت نیستند و احتمالا به‌زودی برطرف می‌شوند. از بین این نواقص می‌توانیم به عدم پشتیبانی از اکانت‌های مختلف و قابلیت لایو لوکیشن ( نمایش لحظه‌ای مکان) اشاره کرد. بخشی از کاربران  هم از بروز مشکلاتی در نوتیفیکیشن‌های این اپلیکیشن، گزارش داده‌اند. یکی دیگر از نواقص، عدم امکان تغییر پس‌زمینه در حالت تاریک است که نارضایتی‌هایی را به همراه داشته است.

سخن پایانی

در چند سال گذشته، روزبه‌روز به محبوبیت تلگرام-به خصوص در ایران- افزوده شده است. بخشی از این موفقیت، به خاطر قابلیت‌های جذاب و ایده‌های نوآورانه‌ای است که کمتر پیام‌رسانی از آن‌ها بهره می‌برد. تلگرام ایکس به این شرکت اجازه می‌دهد ایده‌های جذابش را با فراغ خاطر بیشتری عملی کند. این برنامه در نگاه اول تفاوت چندانی با نسخه‌ی معمولی تلگرام ندارد، اما برای امتحان هم که شده آن را نصب کنید و شخصا قابلیت‌های جذاب آن را آزمایش کنید؛ شاید شما هم طرفدار پروپاقرص این اپلیکیشن شوید.

 

Pros

  • سرعت بالا
  • رابط کاربری زیبا و روان
  • فرمان‌های حرکتی جذاب
  • بازطراحی موزیک پلیر
  • گوش دادن به موسیقی بدون نیاز به تکمیل فرایند دانلود
  • پخش شناور ویدیو
  • پیش‌نمایش چت‌ها
Cons

  • عدم پشتیبانی از اکانت‌های مختلف
  • عدم ارائه‌ی قابلیت لایو لوکیشن
  • بروز برخی مشکلات در نوتیفیکیشن‌ها

دانلود از گوگل پلی

دانلود از اپ استور